حكايات قبل النوم للكبار بالعامية

هناك مجموعة من حكايات قبل النوم للكبار بالعامية ممتعة للغاية، فيمكن مشاركة تلك القصص مع الأصدقاء والأقارب لما فيها من متعة وتسلية للوقت.

كما يمكن أيضًا الحصول على عبر كثيرة للتعامل بها في الحياة، وسنأخذكم في جولة قصيرة، نتعرف من خلالها على العديد من القصص بالعامية في السطور التالية.

حكايات قبل النوم للكبار بالعامية

هناك العديد من الحكايات التي نرويها لكم باللغة العامية المحببة للجميع فيما يلي:

كان في ولد شاطر وجميل اسمه يوسف، وكان يوسف عايش مع باباه ومامته وجده.

جد يوسف كان بحبه وبجيب ليه حاجات كتير بحبها، وفي يوم راح يوسف غرفة جده لكي يلعب معه، ولكن جده أخد باله إنه بتصرف بطريقة سخيفة.

يوسف بتكلم مع أهله بصوت عالي ويزعق، ومش بسمع الكلام، وطبعًا ده غلط وجده كان يراقبه من غير كلام.

فضل الجد ساكت لحد ما مامة يوسف كانت بتكلم في الموبايل مع صاحبتها، وقرب يوسف منها وقال بصوت عالي انتِ مش بتسمعي أنا عمال أتكلم وانتِ مش بتردي، انتِ مش بتسيبي موبايلك من ايدك.

جده شاف اللي حصل وزعل منه جدًا، وبعدين مامة يوسف طلبت من يوسف يساعدها ورفض، وقالها انتِ مش شيفاني بتفرج على التلفزيون، مش فاضي أعمل معاكِ حاجة.

في مرة كمان رجع باباه من الشغل تعبان، وكان يوسف عمال يجري وتنطط على الكرسي من غير أي احترام ليه.

الجد كان متابع كل تصرفات يوسف، وكان زعلان منه لحد ما قرر يتكلم معه ويفهمه غلطه.

قعد الجد مع يوسف لوحدهم وقاله إنه عايز يتكلم معه في موضوع مهم، وقاله أنه يتصرف بطريقة وحشة مع مامته وباباه وده غلط.

وقاله إن ديننا الإسلام حدد لينا آداب بتعامل بيها مع اللي أكبر مننا، وهي آداب بر الوالدين ونتحاسب عليها.

وكمان اللي يعامل مامته باباه كويس يدخل الجنة، فلازم نسمع كلامهم يقول أووق أو يووه، كما لا يصح نعلي صوتنا عليهم، ولازم نستني لحد ما كلامهم يخلص.

يوسف فهم كلام جده كويس ووعده إنه يعمل بالآداب اللي حددها دينه.

شاهد أيضًا: قصص وحكايات الأميرة والوحش

قصة الجزيرة الأخرى

تعد قصة الجزيرة الأخرى واحدة من القصص المشوقة، وتدور أحداثها كما يلي:

كان فيه زمان جزيرة قديمة وكبيرة جدًا، وكانت الجزيرة تحت حكم الملوك.

كل ملك في الجزيرة كان يحكمها لمدة سنة واحدة بس، وبعد كده يروح جزيرة تانية، ويفضل قاعد فيها لآخر حياته.

كان آخر ملك انتهت مدة حكمه واستعد يودع أهل وشعب الجزيرة، وكان الأهالي زعلانين وودعوه بالدموع.

راح الملك وركب السفينة يروح على الجزيرة الثانية اللي يعيش فيها باقي عمره.

لما وصل للجزيرة شاف ولد متعلق على خشب وكان ممكن يموت، بس الملك كان شجاع وراح أنقذه من الموت.

سمع أهالي الجزيرة باللي حصل وطلبوا منه أنه يبقى ملك الجزيرة، ولما شاف الجزيرة شاف إنها مليان حيوانات مفترسة كتير.

كان كمان جثث الملوك اللي قبليه موجودة في الجزيرة، وساعتها طلب من الأهالي أنهم يساعدوه في تنظيف الجزيرة.

لما خلصوا تنظيف بقيت الجزيرة زي الجنة وكان الكل فرحان، ولما انتهى حكم الملك كان مبتسم وسعيد.

الأهالي سألوه عن سبب سعادته قالهم أن كل الملوك، اللي قبله كانوا مشغولين بالوقت اللي يمتلكوا فيه الحكم، أما هو فكان مهتم بالجنة اللي يعيشوا كلهم فيها.

قصة الصياد بالعامية

تعد قصة الصياد أيضًا من أفضل القصص التي نروي لكم أحداثها بالعامية فيما يلي:

كان فيه صياد يروح شغله كل يوم، وفي يوم شاف بنت جميلة جدًا، وأعجب بيها بشكل كبير، بس مهتمش بالموضوع.

ولكن مع مرور الأيام شاف البنت ثاني بالصدفة وقرر إنه يروح يكلمها بس فجأة اختفت من قدامه.

بس الصياد حبها بدأ يدور عليها في المدينة، يسهل على نفسه رسم صورتها.

ولكن شافها صدفة مرة تانية وساعتها راح على لطول وطلب منها الزواج، بس هي عيطت وقالت إن والدها جوزها من راجل غني.

ساعتها جرى الصياد لوالد البنت وطلب منه يتجوزها، ولكن طلب والدها منه أنه يجمع ثروة ضعف ثروة الراجل الغني، وبعد ذلك يوافق يتجوزها.

باع الصياد كل ممتلكاته  يجمع الثورة اللي طلبها والدها، وبالرغم من كده إلا إنه فشل يجمع الثروة المطلوبة.

طلب الصياد من والد البنت إنه يمد المهلة اللي حددها لجمع الثروة، ووافق والدها على طلبه.

وبعد فترة راح الصياد لبيت البنت مرة تانية، ولكن كان فيه حفل كبير وضيوف كتير في الحفلة.

فكر الصياد إن ده فرح البنت اللي بحبها على الراجل الغني، بس والده فاجئه وقاله إنه مش لاقى لبنته زوج أفضل منه.

وقاله إنه فعلًا اثبت حبه لبنته، وانه ممكن يعمل أي حاجة يسعدها، واتجوز الصياد من حبيبته وعاشوا حياة سعيدة.

قصة زمردة والساحرة الطيبة

استكمالًا لعرض حكايات قبل النوم للكبار بالعامية سنعرض لكم قصة زمردة، والساحرة الطيبة فيما يلي:

كان فيه بنت جميلة اسمها زمردة، كانت محبوبة وكانت تحب الحيوانات والطيور، وليها جارة اسمها جليلة.

جليلة كانت بنت حاقدة وشريرة على كل الناس وعلى زمردة، ومن عادات قريتهم إنهم يبتعوا البنات للساحرة الطيبة يساعدوها ويرجعوا بخير كتير.

راحت زمردة تساعد الساحرة، وكان في طفلين يتخانقوا في الطريق، ولكن زمردة صلحت بينهم وكلهم كانوا سعداء.

شافت زمردة في طريقها غراب جعان فسابلته أكل ومدحته، ففرح الغراب وعلى الرغم من ذكائه إلا إن أهل القرية لا يحبوه بس كانوا يصدقوا كلامه دايمًا.

راحت زمردة عند الساحرة وحضرت الأكل ونظفت الكوخ وكانت بتكلم مع الساحرة زي كلامها مع جدتها، وحبتها الساحرة واديتها ذهب وملابس.

نصحت زمردة الساحرة إنها تروح حفلة الأمير اللي تكون كمان 3 أيام، شكرتها زمردة ورجعت بيتها بسعادة.

جليلة شافت زمردة وكانت تسمح الحكاية بحقد وقررت تروح للساحرة تجيب مكافآت أكتر، ولكن طبعها حاد زعلت الساحرة منها ونزلتها البير.

بعد 3 أيام كانت البنات بتجهز يختار الأمير منهم زوجة، وجهزت زمردة، ولبست الفستان اللي أخدته من الساحرة وشافتها جليلة، وقررت تقتلها قبل ما توصل للحفلة.

طلب جليلة من زمردة إنها تركب معها ويروحوا الحفلة سوأ، وافقت زمردة بس راحت بيها جليلة لمكان مهجور وسابها هناك ومشيت.

كان الغراب يراقب اللي حصل وراح القرية بلغ الناس باللي شافه، وراح أهل القرية ينقذوا زمردة.

بالفعل أنقذها أهل القرية وراحت الحفلة واختارها الأمير تكون مراته، وأصدر فرمان بحبس جليلة ونفيها من القرية.

اقرأ أيضًا: قصة سيل العرم للأطفال

قصة البيت المهجور

تعد قصة البيت المهجور واحدة من القصص المليئة بالإثارة، وتتضمن القصة الأحداث التالية:

كان فيه أرملة فقيرة وصلت مع ابنها الصغير لمدينة اسمها كورا يلاقوا شغل مناسب، بس للأسف لم يساعدهم أحد.

قابلت الأرملة راجل قال لها لو كنتِ شجاعة عيشي في البيت المهجور، هو بيت جميل بس كان فيه أحداث غريبة.

فكرت الأرملة مع ابنها وقرروا يعيشوا في البيت يحموا نفسهم من البرد والمطر.

ووافق صاحب البيت انهم يعيشوا فيه لحد ما تلاقي شغل، نظفت الأرملة البيت وجهزت عشاء بسيط.

ولكن بعد ما خلصوا أكل سمعوا صوت بقول أرجوكما أنيروني.

طلبت الأرملة من الولد إنه يأخذ المصباح ويشوف مصدر الصوت، وبالفعل عمل الولد كده بشجاعة.

شاف الولد إن فيه راجل عجوز قاعد وفي إديه كتاب كبير، وطلب منه إنه يديله المصباح يخلص قراءة في الكتاب.

ووافق الولد وعدت ساعات، وانتهى العجوز من قراءة الكتاب وشكر الولد.

وقاله إنه بفضله عرف يكفر عن ذنبه، وده هو كان لازم يقرأ الكتاب على ضوء الأرض من شخص عنده إرادة.

كده العجوز قال إنه هيدي الولد الحاجات الموجودة في الصندوق، وبعدها اهتز نور المصباح ورمش الولد وبعديها اختفى العجوز.

جرى الولد على أمه وحكى اللي حصل وبعدين راحوا لمكان العجوز،  وشافوا صندوق كبير مليان أحجار كريمة وذهب.

كان الكنز ده هو سبب سعادتهم، عرفوا يشتروا بفلوسه بيت كبير وجميل، وكمان راح الولد يتعلم في مكان كويس جدًا.

اشترى الولد وأمه بيت يقعدوا فيه أي حد فقير أو أي حد مسافر جه جديد للمدينة.

الدروس المستفادة من حكايات قبل النوم للكبار بالعامية

هناك العديد من الدروس المستفادة التي يمكن استخلاصها من القصص السابقة، وتلك الدروس المستفادة هي:

  • يجب التعامل مع الكبير بشكل مهذب وخصوصًا مع الوالدين، فهناك آداب حددها لنا الدين الإسلامي يجب التعامل على أساسها.
  • التعامل مع الآخرين بطيبة ولطف تجعل الفرد محبوب، وسوف يوفقه الله وينجح في حياته.
  • يجب أن يسعى الفرد للوصول إلى ما يتمنى، ولن يضيع الله تعبه وسيرزقه ما يرغب.
  • إن الله سبحانه وتعالى لا يمكن أن يترك عباده الصالحين داخل المحن.
  • يجب أن يتميز الفرد بالشجاعة، وأن يكون على يقين بأن الله سيفرجها بعد الضيق.

تابع من هنا: قصة النبي عزير للأطفال

بذلك نكون عرضنا لكم حكايات قبل النوم للكبار بالعامية والدروس المستفادة منها، حيث عرضنا قصة يوسف وجده، وأيضًا قصة الجزيرة الأخرى وقصة الصياد.

وعرضنا أيضًا قصة زمردة والساحرة الطيبة وقصة البيت المهجور، وفي النهاية نتمنى أن نكون قد أفدناكم.

قصص ذات صلة